maandag 4 april 2011

Passie: Forex, het alternatief

Zoals ik al beschreef in Poker en columns, heb ik me op poker gestort omdat ik domweg geld nodig had. Door problemen met de gezondheid konden we beide niet (meer) werken en moesten we van één Wajong rond zien te komen. Alle financiële problemen die daarbij om de hoek komen kijken vreten nog meer van je energie en dus raak je dan in een soort patstelling.

Toen ik op een avond het online pokeren ontdekte zag ik dus een uitkomst om eventueel wat bij te verdienen. Mijn eerste gratis toernooi duurde iets van zes uur en daarna had ik het indrukwekkende bedrag van $0,12 of zo gewonnen, maar dat mocht de pret niet drukken. Het was mogelijk en daar ging het om. Hoe het verder ging met mijn pokeravontuur kun je in de andere blog-entry lezen.

De laatste tijd wordt het pokeren wel steeds zwaarder. Vooral in de No Limit Holdem variant is de kennis aardig gegroeid en je moet best goed studeren om er nog iets van te maken. In ieder geval wanneer je verder wilt komen dan de microstakes, waar je nog steeds met plezier voor een paar centen of dollars terecht kunt. Dat is natuurlijk ook leuk spelen, maar om wat bij te sprokkelen bij een te laag inkomen voldoet het niet.

Door de toenemende concurrentie, mede door goede pokerscholen, zoals PokerStrategy, worden de games moeilijker en de winstmarges kleiner. Goede spelers kunnen nog steeds goede winsten maken, maar voor wie de moeite niet neemt (of wil nemen) om ook tijd te steken in studie, blijft het moeilijk om verder te komen in de limieten.

Forex
 
Een goede vriend van mij wees mij op een dag op FOREX. Dat is een dure term voor de handel in vreemde valuta's. Nou had ik altijd het idee dat dit niet echt mijn ding was, het zou riskant zijn en gegarandeerd verlies opleveren. Dat is in ieder geval de eerste reactie van veel mensen. Daarbij lijkt het erg op poker, want dat wordt door veel mensen nog steeds gezien als gokken, terwijl het wel degelijk verschil maakt of je weet wat je doet of niet.

In eerste instantie had ik dus maar matig interesse. Hij was er echter veel dieper ingedoken en flink aan de studie gegaan. Het bleek dat het aantal winnende 'traders' ongeveer gelijk was aan het aantal langdurig winnende pokerspelers. De meeste verliezen worden geboekt door gokkers, óf door mensen die niet goed weten wat ze doen. Forex is echter niet bedoeld om mee te gokken! Het is -net als poker- een mogelijkheid om geld te verdienen, maar het kost aandacht en inzet.

De tenen in het water

Wanneer je serieus werk maakt van forex, kan het een heel leuke hobby, bijverdienste of zelfs beroep worden! Net als met poker moet je er je best voor doen, maar het is volkomen legaal, nagenoeg niet belast en helemaal in je eigen tijd en woning te doen. Wanneer je forex gebruikt om 'roulette' te spelen zul je echter ook hetzelfde winnen als bij roulette, namelijk niets.

Hoe dan ook, ik was er ineens best in geïnteresseerd, zeker nadat hij me het een en ander had uitgelegd en ik een aantal studievideo's had bekeken. Dit vond ik leuk, heel leuk zelfs. Het was voor mij een heerlijk alternatief voor of naast poker! Nou ben ik vaak in voor nieuwe dingen, dus was dit niet zo verbazend, maar dit kon wel eens een nieuwe passie worden!

De interesse groeide dermate dat ik uiteindelijk besloot om eens een gratis proefaccount te nemen bij ForexYard, een erkende forexbroker met een uitstekende supportafdeling. Een broker verzorgt de opdrachten die jij geeft en beheert je account, een beetje net zoals een pokerroom dat doet.

De open zee testen

In het begin is forex zeker een beetje wennen en maak je domme fouten. Daarom was het maar goed dat ik een gratis account had. Pas na een tijdje oefenen besloot ik om werkelijk te gaan traden. Net als bij poker maakte ik hier opnieuw vaak beginnersfouten, maar de ruime bonus die je meteen bij het aanmelden kreeg, vormde een mooie buffer om het 'spel' te leren. Bovendien was de support uitstekend en kreeg ik ook veel tips van mijn maat.

Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik die bonus door de meest onzinnige fouten volledig heb opgestookt, maar daar het niet door mij was geïnvesteerd heb ik daar niet zoveel problemen mee. Bij poker krijg je de bonus pas achteraf en ook alleen maar wanneer je genoeg punten haalt. Hier kon ik er meteen mee aan het werk en geloof me: in het eggie is het heel wat spannender dan met punten!  :)


Ondertussen ben ik echter de goede mogelijkheden gaan ontdekken en inzien en worden mijn 'trades' meer overwogen en goed opgezet. Door wat meer studie kwam ik al snel meer te weten over de valkuilen en mogelijkheden van forex. Met vallen en opstaan kom je tot conclusies en wanneer je eenmaal weet waarvoor je moet uitkijken, is het zeker een goede mogelijkheid om wat extra inkomsten te genereren en anders is het in ieder geval een spannende hobby, die ook nog eens gewoon zoveel tijd mag kosten als jijzelf kwijt kunt.

Ondertussen zit ik bij een goed forex-forum, waar serieus en leuk met de materie wordt omgegaan. Je kunt er altijd een kijkje nemen: Forexinfo.nl Hier kun je ook strategieën en meer uitleg over forex vinden. Ik sta zelf nog in de kinderschoenen qua forex, maar ik zie het in ieder geval als een goede mogelijkheid voor de toekomst! Ik hou jullie op de hoogte van mijn vorderingen ;)

In een volgend bericht ga ik uitgebreider in op forex zelf en op mijn forexavonturen tot nog toe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten